Mitkä olivat ns. myttyiltamat? Niitä pidettiin mm. 1900-luvun alussa kansakouluilla.

Kysytty

Mitkä olivat ns. myttyiltamat?
Niitä pidettiin mm. 1900-luvun alussa kansakouluilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa tavalliset "myttyiltamat" näyttävät olleen ohjelmallisia illanviettoja, jotka oli järjestetty varojen keräämiseksi jotakin ennalta ilmoitettua tarkoitusta varten ("-- seurat kohdakkoin, ensi joulunaikana toimeenpanevat yhteisen suurenlaisen iltaman, myttyiltaman runsaalla ohjelmalla josta tulot käytettäisiin luennoitsijan hankkimiseen" - Pyrkijä, 15.10.1897). Ohjelma oli yleensä monipuolinen kokonaisuus, johon sisältyi puheita, teatteria, musiikkia - järjestäjästä riippuen.

"Mytty"-sanan käytölle tässä yhteydessä en onnistunut löytämään mitään ilmeistä selitystä. Varojen keruu vaikuttaa kuitenkin olleen se seikka, joka on erottanut myttyiltamat tavallisista iltamista. Aamunairut-lehti tiedotti 1.4.1895 Uuraan raittiusseuran iltamatoiminnasta seuraavasti: "Tee-, perhe- sekä muita iltamia on pantu toimeen yhteensä 9, joista 2 myttyiltamaa seuran lukusalin hyväksi." Ehkä mytyllä on haluttu viitata iltamaohjelmiston sekalaiseen luonteeseen (mytty ~ muodoltaan epämääräinen käärö, nyytti). Niin tai näin, myttyyn ei näiden iltamien ainakaan ole haluttu menevän.