Mitkä olivat Helmet kirjastojen lainatuimmat lasten- ja nuorten kirjat vuonna 2023?

Kysytty

Mitkä olivat Helmet kirjastojen lainatuimmat lasten- ja nuorten kirjat vuonna 2023?

Vastaus

Vastattu

Tässä Helmet-kirjastojen 10 lainatuinta lasten- ja nuortenkirjaa vuonna 2023:

  1. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu kesäleirillä (2021)

  2. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu, kauhea Hirviö-Hirviö ja muita outoja juttuja (2019)

  3. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu : kovaa menoa kiskoilla (2020)

  4. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu, elämä ja teot (2018)

  5. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatun ja Patun ällistyttävä satukirja : kaikkien aikojen ensimmäinen satukirja, jossa on käyttöohjeet! (2017)

  6. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu etsivinä : tapaus Puolittaja (2016)

  7. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu Helsingissä (2012)

  8. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu supersankareina (2010)

  9. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu ja Patu päiväkodissa (2004)

  10. Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatun ja Patun outo unikirja (2008)

Tatu ja Patu –kirjat ovat sekä kesto- että suursuosikkeja ja niitä löytyy lainatuimmista Top 10 –listan jälkeenkin. Muita vuoden 2023 lainatuimpia lasten- ja nuortenkirjoja ovat esimerkiksi Mestarietsivä Peppunen –kirjat, Neropatin päiväkirjat ja Pipsa Possu –kirjat.

Tatu ja Patu –kirjat olivat suosituimpia myös kaikkien Suomen kirjastojen tasolla. Sanaston mukaan vuoden 2023 viisi lainatuinta kotimaista lasten- ja nuortenkirjaa ovat kaikki Tatu ja Patu –kirjoja. Sanaston listaus löytyy täältä: https://www.sanasto.fi/tassa-ovat-vuoden-2023-lainatuimmat-kirjat/

Helmet-kirjastojen lainatuimpien lista on lähtöisin Helmet-kirjastojen omasta tilastoinnista (Innovative Interfaces / Decision Center).

Helmet-kirjastojen lainatuimmat teokset ovat vapaasti katseltavissa Excel-taulukosta Helsinki Region Infoshare –palvelun kautta: https://hri.fi/data/fi/dataset/helmet-kirjastojen-lainatuimmat-lastenkirjat