Mitkä olivat 70-luvulla Iso-Britannian tunnetuimmat pop-yhtyeet?

Kysytty

Mitkä olivat 70-luvulla Iso-Britannian tunnetuimmat pop-yhtyeet?

Vastaus

Vastattu

Tämä kysymys on aivan liian laaja, jotta siihen voisi vastata mitenkään kattavasti, koska 70-luvulla Britanniassa vaikutti lukematon määrä erilaisia tyylisuuntia, yhtyeitä ja artisteja. Tässä siis vain lyhyt katsaus ja tiivistelmä ehkä olennaisimmista:

70-luvun alussa oli suosittua koukeroinen progressiivinen rock. Tyylisuunnan tunnetuimmat ja suosituimmat yhtyeet Britanniassa olivat Pink Floyd, Genesis, Yes, Jethro Tull, King Crimson sekä Emerson, Lake & Palmer (ELP).

Samoihin aikoihin 70-luvun alkupuolella Britanniassa oli myös vahva glam rock -buumi. Tyylisuunnan tunnetuimpia ja suosituimpia yhtyeitä/artisteja olivat Slade, Sweet, Mud, Roxy Music, Gary Glitter ja Marc Bolan & T-Rex ja ehkä myös Queen sekä David Bowie uransa alkuvaiheessa. Samoihin aikoihin suureen mutta lyhytaikaiseen suosioon nousivat lähinnä teinipoppina markkinoidut Bay City Rollers sekä The Rubettes.

70-luvun alkupuolella kehittyi Briteissä myös heavy (metalli), jonka tunnetuimpia ja suosituimpia esittäjiä olivat alan pioneerit Led Zeppelin, Deep Purple ja Black Sabbath sekä 70-luvun loppupuolella myös Rainbow ja Judas Priest.

Erittäin suosittuja olivat 70-luvulla myös monet ns. mainstreamiin kuuluneet rock-yhtyeet, jotka ainakin osittain saattoi laskea myös hard rock -kategoriaan, tai jotka ponnistivat blues-rock -pohjalta. Näitä olivat The Who, Rolling Stones, The Kinks, Cream, Jimi Hendrix, Fleetwood Mac, Electric Light Orchestra (ELO), Status Quo, DR. Feelgood, Queen ja 10cc.

Sitten 70-luvun puolivälissä ja sen jälkeen tulikin punk ja (yleensä suht lyhytaikaiseen) suureen suosioon nousivat sellaiset yhtyeet kuin Sex Pistols, The Clash, The Damned, The Jam, Stranglers, Buzzcocks, Sham 69 ja Tom Robinson Band.

Ja punkin jälkeen tulikin sitten post-punk ja uusi aalto. Tunnetuimpina niminä Joy Division, Magazine, Gang of Four, Cabaret Voltaire, The Slits ja XTC. Samaan aikaan tuli myös liuta reggae- ja ska-vaikutteisia yhtyeitä kuten Madness, The Specials sekä UB40 ja Police, joista kaksi viimeksi mainittua nousivat myöhemmin todella suureen suosioon. Samassa yhteydessä pinnalle tuli myös joukko ns. syntikkapoppia esittäneitä yhtyeitä, kuten Ultravox, Human League ja Gary Numan.

Lukuisat sooloartistit nauttivat 70-luvulla suurta suosiota Britanniassa. Suosituimpia ja tunnetuimpia heistä olivat ainakin Elton John, Kate Bush, David Bowie, Rod Stewart, Cat Stevens ja Elvis Costello.

Ja tämä oli siis vasta lyhyt tiivistelmä – paljon tärkeitä nimiä jäi vielä kokonaan mainitsematta. Oheisesta linkistä voi lukea lisää asiasta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_the_United_Kingdom_(1970s)