Mitkä olisivat parhaat romaanit talvisodasta yläkoulun 9. luokkalaiselle nuorille ja varsinkin pojille? Etsinnässä olisi romaani (tai romaaneja), joka kertoisi…

Kysytty

Hei!

Mitkä olisivat parhaat romaanit talvisodasta yläkoulun 9. luokkalaiselle nuorille ja varsinkin pojille? Etsinnässä olisi romaani (tai romaaneja), joka kertoisi talvisodasta jännittävästi, sisältäisi taistelukuvauksia, moniulotteisia henkilöhahmoja, sekä mies- että naisnäkökulmaa, kerronta perustuisi faktoihin ja kielikin olisi vielä nuorelle lukijalle selkeää ja ymmärrettävää.

Vastaus

Vastattu

Kirjastonhoitaja Mika Kähkönen Imatran kirjastosta on perehtynyt sotakirjallisuuteen. Hän on mm. esitellyt sotakirjallisuutta Lahden AKE:n webinaarissa vuonna 2022. Hänen arvionsa mukaan esimerkiksi nämä romaanit voisivat olla kysymyksessä esitettyjen kriteerien mukaisia (naisnäkökulmaa kaikissa ei kyllä ole):

Hietamies, Heikki: Sotapoika (1986)
Huuskonen, Taisto: Teräsmyrsky (1981)
Kurvinen, Jorma: Kymmenen patruunaa (1989)
Palaste, Onni: Suomussalmen sankarit (1979)
Salmela, Aaro: Isät katsovat poikiaan (1980)

MIka Kähkönen mainitsee vielä kaksi uudempaa talvisotakirjaa, joiden tarkemmasta sisällöstä hänellä ei tosin ole tietoa:

Jaatinen, Pekka: Suomussalmi: talvisota 1939-40 (2019)
Kosonen, Kristian: Summan teräsmyrsky (2022)

Viihteellisiä talvisotaromaaneja ovat myös A.M. Frostin Näkymätön kuolema ja Likaista peliä (2018, 2019).

Talvisotaromaanien klassikko on Pentti Haanpään Korpisotaa (1940),

Näiden Mikä Kähkösen ehdottamien kirjojen lisäksi nuorille lukijoille voisi sopia esimerkiksi Unto Heikuran kirja Kun kyynelkin jäätyi: Matin ja Maijan talvisota (2006).