Mitkä Michel Foucault'n kuoleman jälkeen kirjoitetut teokset ovat sellaisia, että niitä voitaisiin mahdollisesti tulevaisuudessa pitää poliittisen tai…

Kysytty

Mitkä Michel Foucault'n kuoleman jälkeen kirjoitetut teokset ovat sellaisia, että niitä voitaisiin mahdollisesti tulevaisuudessa pitää poliittisen tai yhteiskuntafilosofian merkkiteoksina? Erityisesti kiinnostaisi 2000-luvulla kirjoitetut teokset, vaikka niiden merkittävyyttä onkin varmasti hankalinta arvioida.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on listattu joukko kirjoja, jotka ovat ilmestyneet Foucault’n kuoleman jälkeen, so. viimeisten 25 vuoden aikana. Kirjat käsittelevät tavalla tai toisella maailmaa, ihmistä ja/tai yhteiskuntaa. On vaikea sanoa, tuleeko näistä kaikista kirjoista sellaisia klassikoita kuin mainitsemasi teokset, mutta ainakin ne ovat saaneet huomiota ja herättäneet keskustelua.

DAWKINS, Richard: The blind watchmaker, 1986 (suom. Sokea kelloseppä)
ROSZAK, Theodore: The cult of information, 1986 (suom. Konetiedon kritiikki)
KRISTEVA, Julia: Étrangers à nous-mêmes, 1988, (suom. Muukalaisia itsellemme)
GUATTARI, Félix: Les trois écologies, 1989 (suom. Kolme ekologiaa)
VATTIMO, Gioanni: La società trasparente, 1989, (suom. Läpinäkyvä yhteiskunta)
FUKYAMA, Francis: The end of history and the last man, 1992 (suom. Historian loppu ja viimeinen ihminen)
RIFKIN, Jeremy: The end of the work, 1995 (suom. Työn loppu)
BECK, Ulrich: What is globalization?, 1999 (suom. Mitä globalisaatio on?)
BAUDRILLARD, Jean: L’esprit du terrorisme, 2002 (suom. Terrorismin henki)
QUART, Alissa : Branded: The Buying and Selling of Teenagers, 2003 (suom. Brändätyt – ostetaan ja myydään nuoria)
HARVEY, David: A brief history of neoliberalism, 2005 (suom. Uusliberalismin lyhyt historia)
TALEB, Nassim Nicholas: The Black Swan: The impact of the highly improbable, 2007 (suom. Musta joutsen: erittäin epätodennäköisen vaikutus)
WEISMAN, Alan: The world without us, 2007 (suom. Maailma ilman meitä)
FOER, Jonathan Safran: Eating animals, 2010
MOYO, Dambisa: Dead aid, why aid is not working and how there is another way for Africa, 2010
ŽIŽEK, Slavoj: Living in the end of times, 2010