Mitkä kirjastot ovat tulossa mukaan uuteen E-kirjastoon? Voiko sitä käyttää vaikka oman alueen kirjastot eivät ole mukana?

Kysytty

Mitkä kirjastot ovat tulossa mukaan uuteen E-kirjastoon? Voiko sitä käyttää vaikka oman alueen kirjastot eivät ole mukana?

Vastaus

Vastattu

Listaa kuntien yhteiseen e-kirjastoon liittyvistä kunnista/kirjastoista ei ole vielä julkaistu, mutta Kansalliskirjaston tiedotteissa on puhuttu, että alussa mukana olisi noin 85% kunnista.

E-kirjaston käyttö edellyttää, että oma kotikunta on solminut sopimuksen e-kirjastoon liittymisestä. Sopimus on kuntakohtainen, joten mikäli oma kotikunta ei sopimusta tee, ei palvelua voi myöskään käyttää, vaikka kirjastokimpan muut kirjastot olisivatkin mukana. Asiakkaat saavat e-kirjaston käyttöönsä vahvan tunnistautumisen kautta, joten pelkkä kirjastokortin olemassaolo jonkin mukana olevan kunnan kirjastoon ei riitä.

Lisätietoa ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löytyy E-kirjaston verkkosivuilta.