Mitkä hämähäkit nousevat keväällä ensimmäisinä seinille lämmittelemään auringossa? Ja mistä saisin niistä etsittyä kuvallista tietoa?

Kysytty

Mitkä hämähäkit nousevat keväällä ensimmäisinä seinille lämmittelemään auringossa? Ja mistä saisin niistä etsittyä kuvallista tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämähäkit ovat vaihtolämpöisiä eläimiä, niinpä ulkoinen lämmönlähde eli käytännössä aurinko on niille elintoimintojen kannalta välttämätön. Ulkoseinät ovat hämähäkeille, aivan kuten esimerkiksi perhosille, ensimmäisiä rakennetun ympäristön lämpeneviä paikkoja kevään auringossa.

Oman kokemukseni perusteella lämpimillä seinillä näkee etenkin lukkeja (mm. seinälukki), mutta toki lämmin seinä tarjoaa houkuttelevan pinnan muillekin lajeille. Lukit ovat pitkäraajaisia hämähäkkieläimiä, joita ei kuitenkaan lasketa varsinaisiksi hämähäkeiksi.

Lisää tietoa hämähäkkieläimistä löytyy kuvien kera vaikkapa teoksista Kaaro: Ötököitä Suomen luonnossa, Kalliola: Ötökät sekä Sandhall: Hämähäkit sukulaisineen.