Miten voin löytää mahdollisimman paljon tietoa tsekkiläis kirjailijoista ja heidän suomennetuista teoksistaan?

Kysytty

Miten voin löytää mahdollisimman paljon tietoa tsekkiläis kirjailijoista ja heidän suomennetuista teoksistaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tšekkiläisestä kirjallisuudesta varsinkin vanhemman kirjallisuuden osalta löytyy hyvää tietoa kirjasta: Maailmankirjallisuuden kultainen kirja 5 : Slaavilaisten kirjallisuuksien kultainen kirja / toimittanut V. K. Trast / 1936. Siinä on lyhyt historiallinen katsaus maan kirjallisuuteen ja näytteitä eri kirjailijoilta.
Otavan kirjallisuustieto / toimittaneet Risto Rantala ja Kaarina Turtia / 1990 puolestaan luettelee suuren joukon mainitsemisenarvoisia kirjailijoita. Luettelo alkaa tšekkiläisen kirjallisuuden alkuvaiheista päätyen vuonna 1945 syntyneeseen kirjailijaan. Valitettavasti ko. artikkelissa ei mainita, kenen teoksia on käännetty suomeksi.
Otavan suuri ensyklopedia osa 18 / 1981 tarjoaa myös hyvän ja tiiviin katsauksen tšekkiläisen kirjallisuuden historiaan. Artikkeli etenee aikakausittain ja esittelee samalla kullekin ajalle tyypilliset kirjailijat.
Pikakatsauksen tšekkiläiseen kirjallisuuteen saa mm. seuraavista matkaoppaista Janne Ahtola: Praha ja Tšekinmaa / 1999 sekä Praha : kirjailijan kaupunki / toimittanut Jussi-Pekka Hakkarainen / 2005. Jälkimmäisessä on luku: Kirjallista seuraa Prahaan, jossa on lista tšekkiläisistä kirjailijoista, joihin oppaan tekijöiden mielestä kannattaa tutustua.
Lyhyen katsauksen tšekkiläisen kirjallisuuden suomentamisen historiaan voi lukea kirjasta: Suomennoskirjallisuuden historia 2 / toimittaneet H. K. Riikonen ... [et al.], vuodelta 2007.