Miten viittomakieli on alunperin syntynyt ja miksi se ei ole kansainvälinen kieli? Onko koskaan ajateltu, että viittomakieltä voitaisiin opettaa peruskoulussa…

Kysytty

Miten viittomakieli on alunperin syntynyt ja miksi se ei ole kansainvälinen kieli?

Onko koskaan ajateltu, että viittomakieltä voitaisiin opettaa peruskoulussa, kuten muitakin kieliä opetetaan?

Vastaus

Vastattu

Kaikki kielet ja myös siis viittomakielet syntyvät kun vähintään kaksi ihmistä kohtaa ja heille syntyy tarve kommunikoida keskenään. Kieliä (viitottuja tai puhuttuja) ei siis kukaan ole keksinyt, ne ovat syntyneet ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja tarpeesta viestiä. Kielet ovat aina myös osa sitä kulttuuria, jossa ne ovat syntyneet ja jossa ne kehittyvät, siksi meillä ei ole yhtä yhteistä kansainvälistä viitottua tai puhuttua kieltä. Viitottujen kielten kohdalla kuurojen kouluilla on aina ollut merkittävä rooli kielen siirtymisellä uudelle sukupolvelle, koska yli 90% kuuroista lapsista syntyy kuuleville vanhemmille, joilla ei ennen lapsen syntymää ole ehkä ollut lainkaan kosketusta viittomakieleen. Etenkin aikaisemmin kuuro lapsi pääsi kosketuksiin viittomakielen kanssa vasta koulussa. Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen juuret ovat Ruotsissa. Porvoolaisen perheen kuuro poika Carl Oscar Malm (1826-1863) lähetettiin Ruotsiin kouluuun, koska Suomessa ei silloin vielä ollut kuurojen koulua. Valmistuttuaan C.O. Malm palasi Suomeen ja perusti maamme ensimmäisen kuurojen koulun vuonna 1846. Koulun opetuskielenä oli ruotsalainen viittomakieli, Malm toi viittomakielen Ruotsista Suomeen ja siksi häntä pidetäänkin Suomessa käytettyjen viittomakielten isänä. Malmin tuomasta viittomakielestä on kehittynyt vuosien saatossa suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Jo nyt peruskoulussa voi opiskella suomalaista tai suomenruotsalaista viittomakieltä. Kuurojen koulujen ohella viittomakielestä voi saada opetusta, mikäli se on oppilaan äidinkieli, esim. jos kuulevan lapsen toinen tai molemmat vanhemmat ovat viittomakielisiä. Olisi hienoa, jos kieli olisi vapaasti myös muiden valittavissa. Toistaiseksi se ei ole mahdollista, taustalla vaikuttanee kustannukset sekä ehkä myös puute pätevistä opettajista.