Miten tieto tallentuu magneettiselle videonauhalle?

Kysytty

Miten tieto tallentuu magneettiselle videonauhalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Videonauhurissa on kuvapäämekanismi, jossa pyörivään rumpuun on asennettu yhdestä neljään kuvapäätä eli sähkökelaa. Sähkövirta saa kelat tuottamaan vaihtelevan magneettikentän. Vaihtelu riippuu sähkövirran jännitteen vaihteluista, ja vaihteluita ohjaa videosignaali. Videosignaali on pitkä jono sähköisiä pulsseja, jotka määrittelevät kuvan sisältämät kirkkausasteet.

Magneettinauha pyörii rummun ympärillä, jolloin kuvapäät pyyhkivät sitä tasaisella nopeudella. Kelojen luoma magneettikenttä saa nauhan aktiivikerroksessa olevat rautaoksidikiteet magnetisoitumaan ja asettumaan tiettyyn järjestykseen. Järjestys riippuu magneettikentän muutoksista, jotka taas mukailevat videosignaalin sisältämiä taajuuksia. Rautaoksidiin piirtyy siis kuvaa vastaava sähköisten pulssien jono.

Lähteet:

TEK: tekniikan tietokeskus. 3. WSOY, 1982. S. 214 - 219

Nisunen, Juha. Magneettinauhasta nanometriin.