Miten Teosto-asiakkuus on sovitettavissa digimyyntiin yhteisöpalveluissa (Bandcamp yms.) vai onko se edes mahdollista? Uudistettu käyttölupa sallii pienen…

Kysytty

Miten Teosto-asiakkuus on sovitettavissa digimyyntiin yhteisöpalveluissa (Bandcamp yms.) vai onko se edes mahdollista? Uudistettu käyttölupa sallii pienen myynnin kotisivuilla tallennusmaksua vastaan ja markkinoinnin kotisivuilla sekä yhteisöpalvelujen profiilisivuilla, mutta kaiken lukemani perusteella digimyyntiä ei voi tehdä yhteisöpalvelujen kautta Teoston asiakkaana? Silti monilla (oletettavasti) Teoston kaltaisten lafkojen asiakkaina olevilla musiikin tekijöillä on digimyyntiä Bandcampissa, joten meneekö Bandcamp-myynnistä automaattisesti heidän palvelun kautta maksuja tekijänoikeuslafkoile vai eivätkö musiikin tekijät vain piittaa säännöistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun kysymys koskee Teoston tulkintaa siitä, missä määrin yhdistyksen asiakkuus (ei siis jäsenyys) rajoittaa oikeudenhaltijan oikeutta päättää oman musiikkinsa verkkojakelusta, ei ulkopuolisten arvuuttelijoiden näkemyksillä ole merkitystä. Siksi suosittelen varmistamaan asian suoraan Teostolta.

Suomessa Teostolla on poikkeuksellisen voimakas asema säveltäjien, sanoittajien ja nuotinkustantajien oikeuksia monopoliasemassa säätelevänä järjestönä, jolla on valtiovallan suoma mandaatti edustaa tietyissä lupa-asioissa myös sellaisia oikeudenhaltijoita, jotka eivät itse ole Teoston jäseniä tai asiakkaita.

Pitäisin aika todennäköisenä, että Teosto ainakin pyrkii olemaan mukana myös kaikessa Bandcamp-myynnissä ja ainakin omien asiakkaidensa osalta sillä on siihen myös oikeus. Jos ei ole solminut Teosto-sopimusta, oikeudenhaltijalla on vapaat kädet myydä omaa musiikkiaan myös ilman välikäsiä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto