Miten tehdä 1980-luvun permanentin?

Kysytty

Miten tehdä 1980-luvun permanentin?

Vastaus

Vastattu

Helpoimmalla pääsee, kun etsii alalla mahdollisimman pitkään toimineen kampaajan ja pyytää häntä tekemään permanentin. Käytettävät aineet ovat saattaneet muuttua, mutta ammattitaitoinen kampaaja osaa tehdä 1980-luvun tyylisen permanentin. Hiuksia on permanentin teon jälkeen olennaista hoitaa oikein kampaajan ohjeiden mukaan, jotta lopputulos pysyy hyvänä.

Kotipermanentin tekoa en voi suositella kenellekään, ellei todella tiedä, mitä on tekemässä. Jos siihen kuitenkin haluaa ruveta, 80-luvun permanenttiin käytettiin suhteellisen kapeita rullia, joilla saa melko tiukat kiharat. Tässä on kuvallinen ohje kotipermanentin teosta englanniksi: https://www.wikihow.com/Perm-Your-Hair

Varsinaisen permanentin lisäksi 80-luvun kampaukseen käytettiin hiuslaadusta ja ajankohdasta riippuen esimerkiksi hiuskiinnettä tai muotovaahtoa. Yksi tapa on suihkuttaa hiuksiin hiuskiinnettä tai hiuslakkaa pää alaspäin. Hiuksia voi myös tupeerata kevyesti, tosin se ei tee hyvää hiuksille.

Jos tarkoitus on saada 80-luvun kampaus väliaikaisesti esimerkiksi juhlia varten, hiukset voi kihartaa kiharruspatukoilla. 80-luvun kampausta varten patukoiden pitää olla melko ohuita ja kussakin patukkapapiljotissa pitää olla vain vähän hiuksia. Runsaan hiuskiinteen käyttö on tässäkin tapauksessa suositeltavaa. Jos hiukset ovat hyvin paksut ja painavat, ja varsinkin jos sää on kostea, näin tehdyt kiharat eivät välttämättä pysy koko päivää.

Tekipä 80-luvun kampauksen millä menetelmällä tahansa, se on suhteellisen työläs ja rasittaa hiuksia.