Miten sellaisen liimapohjaisen hintalapun joita esim.kirppareilla käytetään saisi pois siististi vanhoista paperi/pahvikantisista kirjoista vai saako mitenkään…

Kysytty

Miten sellaisen liimapohjaisen hintalapun joita esim.kirppareilla käytetään saisi pois siististi vanhoista paperi/pahvikantisista kirjoista vai saako mitenkään...

Vastaus

Vastattu

Tarraliiman poisto pahvista/paperista on ongelmallista. Palvelussa on aiemmin annettu tämä vastaus: Liimatahrojen poistoon suositellaan yleensä asetonia (esim. useat kynsilakanpoistoaineet). Hintalapuista jäävää liimatahraa on onnistuneesti poistettu myös levittämällä tilkka ruokaöljyä sen päälle ja antamalla vaikutttaa hetken. Lopuksi hangataan. Kannattaa varmistaa että kirjan kansi kestää ölyä, ettei tuloksena ole rasvaläikkä. Marttojen tahranpoisto-ohjeita https://www.martat.fi/marttakoulu/kodinhoito/tahranpoisto/

Aiheesta käydyissä nettikeskusteluissa edellisten lisäksi on kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä höyryttämistä, pyyhekumilla hankaamista ja suksivahan poistoainetta.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kommentti tulee vähän myöhässä tähän kysymykseen mutta taistelin itse saman ongelman kanssa ja kun mikään googletettu vastaus ei toiminut kokeilin ihmesientä, ja sillä lähti todella hyvin, eikä kirja kärsinyt yhtään! Joten vahva suositus sille jos jollain samaa ongelmaa tarralappujen kanssa!