Miten saisin selville kuka omistaa oikeudet jonkun kuolleen valokuvaajan kuviin? Haluaisin käyttää kuvia kollaasitaiteessa, mutta tekijänsuoja on niin pitkä,…

Kysytty

Miten saisin selville kuka omistaa oikeudet jonkun kuolleen valokuvaajan kuviin? Haluaisin käyttää kuvia kollaasitaiteessa, mutta tekijänsuoja on niin pitkä, että materiaalia on vaikea löytää. Ja sen mitä löytää, oikeudet eivät ole rauenneet. Haluaisin käyttää esimerkiksi Trond Hedströmin valokuvia kirjoista. Aina sanotaan että oikeudet suojaa, mutta voisiko joltain saada luvan käyttää kuvia taiteellisiin tarkoituksiin.

Vastaus

Vastattu

Taiteilijoita, myös valokuvaajia, edustaa Kuvasto. Heiltä voi kysyä asiasta. Kuvasto – Arvoa taiteelle

1 ääntä

Kommentit

Et välttämättä tarvitse erikseen kysyä lupaa ainakaan kaikki valokuviin sillä normaalien valokuvien suoja-aika on 50 vuotta valokuvan valmistumisesta. Eli esimerkiksi vuonna 1973 julkaistut tavalliset valokuvat ovat vapaita 1.1.2024 lähtien.

Taidevalokuvilla on sitten pidempi suoja-aika eli Hedströmin tapauksessa kuvat vapautuisivat vasta vuonna 2053 kun tulee 70 vuotta kuolinvuodesta.