Miten saan laskettua lämpötilojen keskiarvon? Osaan kyllä laskea keskiarvon esim. heinäkuun lämpötiloista, kun ne ovat plusmerkkisiä = jaetaan päivien…

Kysytty

Miten saan laskettua lämpötilojen keskiarvon? Osaan kyllä laskea keskiarvon esim. heinäkuun lämpötiloista, kun ne ovat plusmerkkisiä = jaetaan päivien lukumäärällä. Mutta entäs kun on miinusmerkkisiä ja plusmerkkisiä lämpötiloja?
Olen pitänyt sääpäiväkirjaa koko viime vuoden ja haluaisin laskea eri kuukausille keskiarvot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miinus- ja plusmerkkiset eivät vaikuta laskutapaan. Kaikki lasketaan normaalisti yhteen (Esim. Excelissä) ja jaetaan päivien lukumäärällä.
Jos lasket paperilla, niin voit esimerkiksi laskea erikseen yhteen -merkkiset ja +merkkiset ja vähentää sitten suuremmasta luvusta pienempi luku. Tämä arvo sitten jaetaan päivien lukumäärällä