Miten saa herneen kasvamaan kukkaruukussa kahdessa viikossa mahdollisimman pitkäksi? Mullan PH? Lannoitus YM? (herneenkasvatuskilpailu)

Kysytty

Miten saa herneen kasvamaan kukkaruukussa kahdessa viikossa mahdollisimman pitkäksi?
Mullan PH? Lannoitus YM?
(herneenkasvatuskilpailu)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavassa muutama lähinnä Internetistä löydetty herneenkasvatusvinkki:
Ennen istutusta herneen siemeniä on syytä liottaa vedessä yön yli, tai jos käyttää kuivaherneitä, niin kauan että alkeisjuuri alkaa pilkottaa. Siemenet istutetaan kosteaan multaan, jota kastellaan tarpeen mukaan (ei liian kosteaksi). Taimet on syytä tukea kukkakepeillä. Herneen kasvulle suositeltava mullan pH on yli 6 (6,5-7,5). Jos haluaa edistää pituuskasvua, kannattaisi käyttää typpirikasta lannoitetta, koska korkea typpitaso saa herneen kasvamaan vartta ja palkojen kehitys viivästyy.