Miten Rautatie-romaanin ilmestymisen aikaan pääsi Ranskaan junalla? Teoksessa rovasti toteaa, että Ranskaan pääsee viidessä päivässä kovalla kyydillä.
Vastaus
1880-luvulla Euroopan rautatieverkosto oli jo melko kattava. Junamatka Suomesta Pariisiin olisi alkanut käyttämällä Riihimäen ja Venäjän Pietarin välille rakennettua ratalinjaa, joka valmistui 1870. Pietarista matka olisi jatkunut Pietari-Varsova -radalla, joka oli valmistunut 1862. Varsovasta olisi ollut luontevinta matkata mm. Berliiniin ja sieltä Ranskaan. Matkustaminen oli tuohon aikaan hidasta, mutta hyvällä aikataulusuunnittelulla rovastin mainitsema aika olisi saattanut olla mahdollinen.
Verkosta löytyy runsaasti 1800-luvun eurooppalaisia rautatielinjoja kuvaavia karttoja:
https://www.researchgate.net/figure/Railway-maps-of-Europe-1850-1890-an…
https://www.notechmagazine.com/2012/06/the-european-railways-network-18…
Joitakin lähteitä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Riihim%C3%A4ki%E2%80%93Pietari-rata
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietari%E2%80%93Varsova-rata
Kommentit
Tässä mielenkiintoinen selostus kiireellisestä matkasta Helsingistä Pariisiin vuonna 1886, joka kesti vain kolme ja puoli päivää:
https://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.com/2018/10/henkia-pelastanut-m…
Tietysti matka Juhani Ahon kuvaamasta Savosta Helsinkiin kesti sekin aikansa, mutta viisi päivää lienee mahdollisuuksien rajoissa.
Kommentoi vastausta