Miten puolustusvoimain terveydenhuollon henkilöstön palkat vertautuvat ko. ammattilaisten keskipalkkoihin? Paljonko lääkäri, hammaslääkäri ja sairaanhoitaja…

Kysytty

Miten puolustusvoimain terveydenhuollon henkilöstön palkat vertautuvat ko. ammattilaisten keskipalkkoihin? Paljonko lääkäri, hammaslääkäri ja sairaanhoitaja keskimäärin tienaavat puolustusvoimain palveluksessa? Onko siviilien ja sotilashenkilöstön välillä merkittävää eroa?

Vastaus

Vastattu

Suoraa tilastollista vertailua mahdollisista palkkaeroista en paikantanut, mutta Puolustusvoimien Edut ja palkkaus -sivulla avataan puolustusvoimien palkkausjärjestelmää yleisellä tasolla. Puolustusvoimien verkkosivujen kirjoituksessa Huomio! Seuraa palkkasulkeiset vuodelta 2021 kenttäsairaanhoitajan tehtävän on kerrottu olevan vaativuusluokaltaan SIV 8, jolloin palkan lähtötasoksi muodostui kyseisenä vuonna voimassa olleilla palkkataulukoilla 2614,00 e/kk.

Kriisinhallintatehtävissä toimivien lääkärien 1.3.2024 voimaan astuneita palkkoja ja vaativuusluokkia on avattu puolustusvoimien verkkosivuilla seuraavasti:

Päällikkölääkäri: 9 562,18 euroa/kk
Sotilaslääkäri: 8 605,86 euroa/kk
Hammaslääkäri: 7 886,44 euroa/kk
Eläinlääkäri: 6 647,45 euroa/kk

Valtiolle.fi -palvelussa kirjoitushetkellä haussa olevan sotilaslääkärin (erikoisupseeri, ilmailulääkäri) tehtävän palkaksi on ilmoitettu 6947,26 e/kk. Tilastokeskuksen verkkosivuilla lääkärin ammattiluokassa kokonaisansion mediaani on puolestaan 7 827 e/kk.

Puolustusvoimissa työskentelyn eduista ja palkkauksesta löytyy lisätietoja pvrekry.fi -sivuilta.