Miten perunaa valmistettiin ruokana silloin kun se löydettiin ruokana?

Kysytty

Miten perunaa valmistettiin ruokana silloin kun se löydettiin ruokana?

Vastaus

Vastattu

Peruna on kotoisin Etelä-Amerikasta. Paikalliset asukkaat viljelivät erilaisia perunalajikkeita, joista osa oli hyvin erilaisia kuin nykyään kaupallisessa viljelyssä olevat lajikkeet. Osa perunalajikkeista esim. oli myrkyllisiä, ja ne piti käsitellä myrkyn poistamiseksi ennen kuin niitä pystyi syömään.

Andien asukkaat valmistivat perunoita ruoaksi mm. keitttämällä ja paistamalla, kuten teemme nykyäänkin. Lisäksi perunoita valmistettiin mm. kuivaamalla sekä pakastamalla ja sulattamalla toistuvasti. Perunan käyttö oli sen alkuperäisillä käyttäjillä moniopuolisempaa kuin nykyajan ihmisillä.

Lisää tietoa:

https://www.smithsonianmag.com/history/how-the-potato-changed-the-world-108470605/

Mann, Charles C.: 1493: Uncovering the New World Columbus Created

Lost Crops of the Incas https://nap.nationalacademies.org/catalog/1398/lost-crops-of-the-incas-little-known-plants-of-the