Miten parhaiten löydän jostain kotimaan tai ulkomaan lehdestä jonkun tietyn artikkelin? Ja kun en tiedä tarkkaa ilmestymisajankohtaa tai päivää? Esim. nyt…

Kysytty

Miten parhaiten löydän jostain kotimaan tai ulkomaan lehdestä jonkun tietyn artikkelin? Ja kun en tiedä tarkkaa ilmestymisajankohtaa tai päivää?
Esim. nyt haluaisin löytää sanomalehti Ilkasta Arto Mellerin kuoleman jälkeen 13.5.05 julkaistun artikkelin, jossa Artoa muistelee Tuomari Nurmio ja muut ystävät? Tästä artikkelista kuulin ystävältä. Siis kuinka siihen käsiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastolla on asiakkaiden ja henkilökunnan käytössä useita artikkelitietokantoja. Aleksista löytyy viitteitä 12 sanomalehdestä (mm. Ilkasta) ja yli 200 aikakauslehdestä, Arto-tietokannassa on hivenen tieteellisempiä artikkeliviitteitä yli 700 lehdestä. Osa viitteistä on kokonaisina teksteinä suoraan ruudulta luettavissa. Ebscossa on englanninkielisiä lehtiartikkeleita. Ruotsinkielisiä artikkeleita voi etsiä Artikelsök- ja Mediearkivet-tietokannoista. Näitä tietokantoja voit käyttää kirjastojen työasemilla tai pyytää virkailijaa tekemään haun. Lisäksi henkilökunnan käytössä on Helsingin Sanomien arkisto. Oikea-aiheiset artikkelit löydät kirjoittamalla esim. hakemasi henkilön nimen hakuruutuun. Kysy virkailijoilta lisäohjeita.

Näistä vain Hesarin arkisto on täysin ajantasainen. Sieltä löytyvät kokonaiset artikkelit, ilman kuvia tosin, jo saman päivän aiheista. Hain Ilkka-lehdestä kysymääsi artikkelia Aleksi-tietokannasta, mutta sieltä sitä ei vielä löytynyt. Ilkka-lehden arkisto taas ei ole Helsingin kaupunginkirjastolla käytössä. Lehteä säilytetään kyllä useissa kirjastoissa Helsingissä ( mm. Pasilassa 3 kuukautta ja useissa muissa kirjastoissa kuukauden), joten ehkä löydät artikkelin selaamalla toukokuun 13. päivän lehden.

Tietoa artikkelitietokannoista löydät Helsingin kaupunginkirjaston kotisivuilta (http://www.lib.hel.fi/) menemällä kirjasto-infon kautta kohtaan digitaalisia aineistoja ja tietokantoja.