Miten pankit tekee rahaa? Eihän ne laillisesti voi ottaa sitä asiakkaiden tileistä?

Kysytty

Miten pankit tekee rahaa? Eihän ne laillisesti voi ottaa sitä asiakkaiden tileistä?

Vastaus

Vastattu

Tarkoitat kysymykselläsi ilmeisesti sitä, miten pankit toimivat eli miten ne saavat rahaa liiketoiminnastaan. Yksinkertaistettuna pankkien tehtävä on talletusten eli asiakkaiden rahojen ottaminen ja luottojen myöntäminen. Lisäksi pankit hoitavat maksuliikennepalveluja ja sijoitus- ja varallisuudenhoitoa. Pankkien merkittävin tulonlähde on korkokate, joka syntyy, kun pankki vastaanottaa talletuksia ja vastaavasti lainaa rahaa korkeammalla korolla kuin mitä talletuksille maksetaan. Lisäksi pankit saavat rahaa varainhoidon palkkioista ja sijoitustuotoista.

Lähteet ja lisätietoa

Inderes: Miten pankit toimivat? https://www.inderes.fi/articles/miten-pankit-toimivat-rautalangasta-vaa…

Finanssialalle: Pankkien tehtävät https://www.finanssialalle.fi/opintomateriaalit/finanssialan-perusteet/…

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minunkin tileiltäni pankki ottaa laillisesti useita euroja joka kuukausi. Ja kun meitä asiakkaita on monta...