Miten oppilaat otettiin sisään Svenska Fruntimmersskolaniin noin vuonna 1874-1875? Keisarillisen Majesteetin Armollinen Koulujärjestys Suomen…

Kysytty

Miten oppilaat otettiin sisään Svenska Fruntimmersskolaniin noin vuonna 1874-1875? Keisarillisen Majesteetin Armollinen Koulujärjestys Suomen Suuriruhtinanmaalle (1872) asettaa selkeät pääsyvaatimukset, mutta miten osaaminen näytettiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä viitataan Helsingissä vuonna 1844 perustettuun valtion kouluun Svenska fruntimmersskolaniin, joka oli tarkoitettu sivistyskotien tyttärille. Oppilaitoksen samanniminen sisarkoulu aloitti toimintansa samoihin aikoihin myös Turussa. Ruotsinkielinen kouluhistoriallinen yhdistys Suomessa ry:n sivuilla on Helsingin koulun historiaa pähkinänkuoressa. https://www.skolhistoria.fi/sv/svenska-flickskolan-helsingfors/

Kysymyksessä mainitussa Suomen suuriruhtinaskunnalle säädetyssä asetuksessa koulujärjestyksestä (26/1872) luetellaan tosiaan tietyt kouluun pääsyn kriteerit, jotka liittyvät mm. oppilaiden terveyteen, ikään, siveellisyyteen ja tiedollisiin taitoihin. Asetuksen mukaan taidot tulee mitata tutkinnolla, jonka perusteella päätetään, voidaanko oppilas ottaa kouluun ja mille luokalle. https://fi.wikisource.org/wiki/Keisarillisen_Majesteetin_Armollinen_Kouluj%C3%A4rjestys_Suomen_Suuriruhtinanmaalle (Painettu valtiopäiväasiakirja Eduskunnan kirjastossa ja vapaakappalekirjastoissa.) En löytänyt varsinaisesti tietoa, miten yksittäiset koulut noudattivat oppilasvalinnassaan koulujärjestyksessä asetettuja pääsyvaatimuksia.

Svenska fruntimmersskolanin lisäksi kysyjää kiinnostaa laajemminkin koulunkäyntiin liittyvä tieto autonomian ajalta n. 1870-luvulla, joten tässä on muutamia lähteitä tiedonhaun avuksi:

Inga Lindholm (1945): Svenska fruntimmersskolan - Svenska flicklyceet i Helsingfors 1844-1944

Liisa Ketonen (1977): Suomen tyttöoppikoulut autonomian aikakaudella

Valistus ja koulunpenkki: kasvatus ja koulutus Suomessa 1860-luvulta 1960-luvulle, toim. Anja Heikkinen ja Pirkko Leino-Kaukiainen (2011)

Koulu ja menneisyys -vuosikirja https://journal.fi/koulujamenneisyys/index Julkaisun artikkeleissa käsitellään koulutusta ja kasvatusta historiallisesta näkökulmasta. Saatavilla vapaana verkossa, artikkeleita vuodesta 1935, sisältää hakutoiminnon.

Tässä kysyjän itse välittämä artikkeli, jossa tarkastellaan nuoren oululaistytön kokemuksia koulunkäynnistä Svenska fruntimmerskolanissa ja elämästä Helsingissä 1850-luvulla. Tutkimus perustuu tytön ja hänen läheistensä väliseen kirjeenvaihtoon. https://journal.fi/ennenjanyt/article/view/108962/63954