Miten on suomennettu (Päivö ja Teivas Oksala) Vergiliuksen Aeneis-teoksen (kirja 6/851) kohta, joka on englanniksi "to spare those who have submitted and to…

Kysytty

Miten on suomennettu (Päivö ja Teivas Oksala) Vergiliuksen Aeneis-teoksen (kirja 6/851) kohta, joka on englanniksi "to spare those who have submitted and to subdue the arrogant"?

Vastaus

Vastattu

Kyseinen kohta Vergiliuksen Aeneaan tarussa kuuluu Teivas ja Päivö Oksalan suomennoksessa (1999, s. 154) näin:

[Kansoja hallita käskyilläs, sinä muistaos, Rooma –

tuo sinun taitosi on – tavat rauhan määrätä muille,]

voitetut armahtaa sekä lannistaa kopeoita.