Miten on päätetty mitä lintulajeja rengastetaan? Pihapiirissä elelee variksia, harakoita ja naakkoja, eikä yhdelläkään en ole nähnyt rengasta.

Kysytty

Miten on päätetty mitä lintulajeja rengastetaan? Pihapiirissä elelee variksia, harakoita ja naakkoja, eikä yhdelläkään en ole nähnyt rengasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Havainto oman pihapiirin varislintujen renkaattomuudesta ei tarkoita sitä, ettei esimerkiksi variksia, harakoita ja naakkoja rengastettaisi lainkaan – ne eivät vain kuulu niihin lajeihin, joita innokkaimmin rengastetaan. Ne ovat kuitenkin heimonsa kolme rengastetuinta lajia – järjestyksessä naakka, harakka, varis.

Esimerkiksi vuonna 2023 Suomessa rengastettiin 261 651 lintua. Niistä variksia oli vain 120, harakoita 145 ja naakkoja 698. Rengastetuimpia lajeja olivat talitiainen (27 228), sinitiainen (21 865) ja kuusitiainen (18 610). Kaikkiaan vuosina 1913–2023 on tilastoitu 13 498 504 rengastusta, joista variksia 25 728, harakoita 26 420 ja naakkoja 64 394. Eniten variksia on rengastettu 1960-luvun alussa, 1980-luvun alussa ja 1990-luvulla. Paras vuosi on ollut 1997, jolloin merkittiin 1 138 yksilöä. Parhaina harakan rengastusvuosina 1989 ja 1993 rengastettiin lähes 900 lintua. | https://tietopankki.luomus.fi/wp-content/uploads/2024/09/Linnut_VK2023_056-065_Rengastusvuosi.pdf ; Suomen rengastusatlas. II

Kaiken rengastustoiminnan perusedellytys ja lähtökohta on tuottaa edustavaa aineistoa tutkimuksen ja suojelun tarpeisiin. Pohdittaessa mihin lajeihin rajallisia rengastusresursseja tulisi kohdentaa, kriteeriksi meillä on otettu hyödyn ja kustannuksen suhde, johon vaikuttavia tekijöitä ovat lajin soveltuvuus tieteellisten teorioiden testaamiseen, yksilöiden informaatiosisältö eli ovatko sukupuolet ja ikäluokat luotettavasti ja helposti erotettavissa, löytöjen ja kontrollien määrä suhteessa rengastusten määrään ja rengastusten määrä suhteessa kenttätyön määrään. | Pertti Saurola, Bird ringing in Finland : status and guidelines. – Teoksessa Proceedings of the 5th Nordic ornithological congress ; Suomen rengastusatlas. I

Rengastustietoutta:
https://www.helsinki.fi/fi/luomus/havainnot-ja-seurannat/linnustonseuranta-ja-rengastus/lintujen-rengastus
BirdLife Suomi | Rengastus
EURING

Kirjallisuutta:
Suomen rengastusatlas. I
Suomen rengastusatlas. II