Miten muinaisia kieliä tutkitaan? Tää kysymys heräsi mielessäni kun selailin vähän nettiä ja tuli vastaan lohikäärme (tai sen tapainen) kun Mušḫuššu. Tämän…

Kysytty

Miten muinaisia kieliä tutkitaan?
Tää kysymys heräsi mielessäni kun selailin vähän nettiä ja tuli vastaan lohikäärme (tai sen tapainen) kun Mušḫuššu. Tämän otuksen nimi oli Sumeriaa ja tarkoittanee joko punaista käärmettä tai raivoisaa käärmettä, sanoo Google. Mut miten tälläisesta voi olla jyvällä? Viimeiset ihmiset jotka ovat puhuneet esimerkiksi muinaista Sumeriaa ovat ollet kuollet jo luoja tietää kuinka kauan sitten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muinaisia kieliä tutkii historiallis-kielitieteellinen ala eli komparatiivinen kielitiede.

Se pyrkii havaitsemaan todennäköisiä kehityskulkuja vertailemalla saman kieliryhmän tai kielikunnan kieliä, siis sukulaiskieliä, toisiinsa. Näitä ketjuja voi tutkia myös taaksepäin, ja näin pyrkiä rekonstruoimaan tilanne jonain hetkenä. Kyseessä on rekonstruktio ei siis totuus, vaikka se olisi valistuneen ajattelutyön tulosta.