Miten menee Shakespearen runo Mikä luomus onkaan ihminen?

Kysytty

Miten menee Shakespearen runo, Mikä luomus onkaan ihminen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä ei ole William Shakespearen runo vaan katkelma Hamletin toisen näytöksen toisesta kohtauksesta.  Lähettämäsi sitaatti on Matti Rossin suomennoksesta (2013, s. 107).

Paavo Cajanderin suomennoksessa (1879) kyseinen kohta kuuluu näin:

"Mikä mestariteos ihminen on! kuinka ylevä järjeltään! kuinka ääretön taidoltaan! kuinka elävä ja ihmeteltävä muodoltaan ja liikunnoiltaan! toimissaan kuinka enkelin näköinen! ajatuksissaan kuinka Jumalan kaltainen! maailman kaunistus! olentojen alkukuva! Ja kuitenkin, mitä on tuo tomun ydin? Miehet ei minua huvita, ei, eikä naiset liioin, vaikka hymynne näyttää, että sitä luulette."

https://www.gutenberg.org/cache/epub/15632/pg15632-images.html

Myös Yrjö Jylhä, Veijo Meri ja Eeva-Liisa Manner ja Lauri Sipari ovat suomentaneet Halmetin. Suomennosten saatavuuden pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa voit tarkistaa Helmet-haulla.

Saat Matti Rossin suomennoksen ko. kohdasta sähköpostiisi.