Miten määräytyy kirjan takana olevan viivakoodin numerot? Eli minkä tunnus on 978? Sitten tulee vissiin ISBN, mutta viimeinen numero on taas erilainen?

Kysytty

Hei!
Miten määräytyy kirjan takana olevan viivakoodin numerot? Eli minkä tunnus on 978? Sitten tulee vissiin ISBN, mutta viimeinen numero on taas erilainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on kirjojen kansainvälinen koodistandardi.
EAN-koodi on numeerinen 13 numeroa pitkä koodi. Koodissa on kaksi osaa:numero- ja viivasymboliosa.
Kaikki yksittäiset kirjat, jotka sisältävät ISBN-tunnuksen suositellaan yksilöimään EAN-koodilla.
978=ISBN-pohjaisten tuotteiden (kirjojen siis) tunnus
977=ISSN-pohjaisten tuotteiden (sarjajulkaisujen)tunnus
Viimeinen numero on tarkastusnumero tämä korvaa ISBN tarkastusnumeron.
Kirjan kansainvälinen standardinumero ISBN muodostuu kymmenestä numerosta, jotka on jaettu väliviivoin neljään ryhmään:maantunnus (Suomi 951, 952), kustantajantunnus, kirjantunnus ja tarkistusnumero.