Miten lujaa luonnossa elävä SIILI voi juosta? Olen itse juossut siilä karkuun - liikuin koiran kanssa, siili juoksi suoraan meitä kohden, joten lähdimme…

Kysytty

Miten lujaa luonnossa elävä SIILI voi juosta? Olen itse juossut siilä karkuun - liikuin koiran kanssa, siili juoksi suoraan meitä kohden, joten lähdimme karkuun! Oli alamäki ja lopuksi siili heittäytyi kerälle ja kieri mäkeä alas!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mervi Kunnasrannan ja Anni Raution juuri ilmestyneessä Siili Suomen luonnossa-kirjassa (Otava 2022) kerrotaan, että "nopeimmillaan siili voi lyhytaikaisesti pinkaista lähemmäs 10km vauhtiin, mutta keskimäärin se tekee matkaa runsaat kolme kilometriä tunnissa."

Samaisessa kirjassa kerrotaan mm. Hemmo-nimisestä siilistä, jonka elämää seurattiin Joensuun yliopiston siilitutkimushankkeessa vuosina 2004-2008. Hemmo oli niin vikkelä eräälläkin kesän "riiuureissullaan", että tutkijan piti vaihtaa kävelyseurannasta polkupyörään ja lopulta autoon, jolla ajeltiin Hemmon perässä öisiä pyöräteitä pitkin.

Lähde: Siili Suomen luonnossa (Otava 2022)