Miten löytäisin tietoa Sakari Topeliuksen vaimosta Emilie Topeliuksesta?

Kysytty

Miten löytäisin tietoa Sakari Topeliuksen vaimosta Emilie Topeliuksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emilie Topeliuksesta on n. 10 sivun artikkeli kirjassa Kajanti, Caius: Kiehtovia naiskohtaloita Suomen historiassa. Kirja näkyy olevan kovasti lainassa, mutta sen pitäisi olla tällä hetkellä paikalla Tapulikaupungin kirjastossa (p. 310 85 075) sekä Viikin kirjastossa (p. 310 85 871). Voit varata kirjan itsellesi puhelimitse tai pyytää lähettämään sen lähikirjastoosi.

Kirjassa "Satujen saari - suomalaista lastenkirjataidetta 1847 - 1960) on aivan lyhyesti Emilie Topeliuksesta kuvittajana. Sekin on tällä hetkellä hyllyssä Tapulikaupungin kirjastossa (ja monessa muussa).

Kerrot tutustuneesi Topeliuksen elämäkertoihin. Oletko selannut myös Valfrid Vaseniuksen 6-osaista kirjaa "Zacharias Topelius ihmisenä ja runoilijana" (saatavissa pääkirjastosta, p. 310 85 331)? Siinä on mm. katkelmia Emilien kirjeistä. Tosin Emilietä tarkastellaan kirjassa vain Topeliuksen vaimon roolissa.