Miten lasketaan äänestysprosentti Yhdysvaltain presidentinvaalissa: äänestäjäksi rekisteröityneistä vai kaikista joilla olisi ollut mahdollisuus rekisteröityä?

Kysytty

Miten lasketaan äänestysprosentti Yhdysvaltain presidentinvaalissa: äänestäjäksi rekisteröityneistä vai kaikista joilla olisi ollut mahdollisuus rekisteröityä äänestäjäksi?

Useinhan äänestysprosentti Yhdysvalloissa jää melko alhaiseksi. Sen verran sain selville, että osavaltioillakin on keskinäisiä eroja jo siinä, kuka on kelvollinen rekisteröitymään äänestäjäksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa viisaammilta ja vastaus oli että ihan normaalisti eli äänestysprosentti on suhteessa kaikkiin äänioikeutettuihin. Linkki Wikipediaan

Lisää USAn väälijärjestelmän kiemuroista saa tietää suomeksi Janne Isosävin artikkelista (19.4.2017) Linkki artikkeliin