Miten korvasienten turvallinen valmistus on aikoinaan ”keksitty” - äkkiseltään vaikuttaisi aika pitkällisestä ja vaaralliselta yrityksen ja erehdyksen polulta…

Kysytty

Miten korvasienten turvallinen valmistus on aikoinaan ”keksitty” - äkkiseltään vaikuttaisi aika pitkällisestä ja vaaralliselta yrityksen ja erehdyksen polulta. Tiedetäänkö, miten kauan ihmiset ovat korvasieniä syöneet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en löytänyt vastausta kysymykseesi. Korvasienet kasvavat lähinnä pohjoisella havumetsäalueella. Niitä syödään nykyisin lähinnä Suomessa ja Venäjällä. Korvasienten kuten muidenkin sienten käyttö alkoi Suomessa luultavasti 1800-luvulla. Korvasieniä syötiin aiemmin myös Ruotsissa, mutta 1990-luvulta lähtien korvasieni on siellä laskettu myrkkysieniin ja sen keittämistä pyydetään välttämään. Ainakin 1800-luvulta alkaen on tiedetty, että tuore korvasieni on myrkyllinen. 1800-luvulta Ruotsista tunnetaan tapauksia, joissa korvasienten syönti on johtanut kuolemaan, minkä jälkeen keittämistä alettiin suosia. Sienten käsittely tunnettiin tuolloin ainakin Venäjällä. koska korvasieniä poimittiin Karjalastakin ainakin jo 1860-luvulla Venäjälle vietäväksi.

Lähteitä:

Martat :  https://www.martat.fi/marttakoulu/sesongin-ruoka-aineet/sienet/korvasieni/
Seura: Korvasieviä syödään vain Suomessa ja Venäjällä
Murkla från livsmedel till giftsvamp - PDF Gratis nedladdning (docplayer.se)
https://suomisyojajuo.fi/2021/09/02/ihanat-kamalat-sienet/

Kirjoja:

Talve, I. (1980). Suomen kansankulttuuri, Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Vuorela, T. (1975). Suomalainen kansankulttuuri. Helsinkin: WSOY.