Miten kirjoitetaan oikein poroparsakaaliaurajuustokiusaus?

Kysytty

Miten kirjoitetaan oikein poroparsakaaliaurajuustokiusaus?

Vastaus

Vastattu

Minä tulkitsen asiaa niin, että kyse on ruokalajista, jonka kolme aineosa ovat tasa-arvoisia,  siis rinnasteisia yhdyssanan osia. Sen sijaan sanan viimeinen osa on normaali yhdyssanan jälkiosa, joka kirjoitetaan yhteen sanan edellisen osan kanssa.  Keskenään rinnasteiset osat voivat yhdessä muodostaa yhdyssanan alkuosan. Tällöin rinnasteisten osien välissä on yhdysmerkki, mutta ne ja yhdyssanarakenteen jälkiosa kirjoitetaan yhteen ilman yhdysmerkkiä:

Siis poro-parsakaali-aurajuustokiusaus

Lähde:

Kielitoimiston ohjepankki:

https://kielitoimistonohjepankki.fi/haku/yhdyssanat/ohje/130

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vanhemmat (painetut) lähteet johtavat samaan tulkintaan ja lopputulokseen.