Miten kirjoitetaan nimi Dimitri Shostakovitch? Juhlaviikkojen esitteessä se on kirjoitettu Shostakovitsh. Kyseessä levy The Jazz Album

Kysytty

Miten kirjoitetaan nimi
Dimitri Shostakovitch?
Juhlaviikkojen esitteessä se on kirjoitettu Shostakovitsh. Kyseessä levy The Jazz Album

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisen, eli suomalaisen translitteroinnin sääntöjen mukaan nimi tulee kirjoittaa Šostakovitš. Ensimmäinen ja viimeinen s-kirjain ovat hatullisia. Jos pakottavat painotekniset tms. seikat vaativat, hattu-s voidaan korvata sh:lla. Jos siis hattu-s ei onnistu, voidaan kirjoittaa Shostakovitsh.