Miten kirjastossa puhdistetaan kirjat, jotka syystä tai toisesta haisevat homeelle?

Kysytty

Miten kirjastossa puhdistetaan kirjat, jotka syystä tai toisesta haisevat homeelle? Säilytin kirjakokoelmaani puoli vuotta vuokra varastolla ja tuodessani ne uuteen kotiin huomasin niissä homeista hajua. Ostin sadan euron otsinaattorin ja tein ulos paksusta muovista kuution, jonka sisällä tein otsonointikokeen muutamalle kirjalle. Homeinen haju poistui, mutta tilalle tuli pistävä hieman kloorilta tuoksuva haju. Onkohan tämä huono menettely?

Vastaus

Vastattu

Tavallisessa yleisessä kirjastossa ei puhdisteta homeelta haisevia kirjoja, vaan ne heitetään roskiin. Hajunpoistoon on kuitenkin olemassa joitain keinoja, joiden toimivuus riippuu tilanteesta. Ensimmäiseksi on syytä pohtia, ovatko kirjat todella homeessa ja jos ovat, voiko niiden säilyttäminen aiheuttaa terveysriskin, vaikka hajun voisikin saada pois.

THL:n mukaan otsoni on myrkyllistä ja otsonoinnin jälkeen tilaa tai esineitä pitäisi tuulettaa 24 - 48 tuntia, minkä jälkeen pinnat pitäisi pyyhkiä nihkeällä. Kirjojen kohdalla tällainen toimenpide tuskin onnistuu.

Tuttu kotikonsti hajujen poistoon esineistä on esineiden laittaminen samaan muovipussiin esimerkiksi ruokasoodan tai kissanhiekan kanssa (siten etteivät esine ja käytettävä aine kosketa toisiaan). Esineitä joudutaan pitämään pussissa suhteellisen pitkään. Kirjan kohdalla tämäkin on kyllä hankalaa, koska kirjan pitäisi olla auki ja sivuja pitäisi välillä käydä kääntelemässä. Myös tuulettaminen on mahdollista, mutta tällöinkin kirjan pitää olla auki ja sivuja pitää välillä käännellä.

Muita tapoja poistaa homeen hajua kirjoista on pitää niitä muovipussissa silica gel -pakkausten tai vanhojen sanomalehtien kanssa. Katso tarkemmin englanninkieliseltä WikiHow-sivulta: https://www.wikihow.com/Remove-the-Mildew-Smell-from-Books

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Voi myös asettaa kirjan pöydälle niin että sivut ovat mahdollisimman auki, ja asettaa pöydälle kirjan viereen laakean astian joka on täytetty etikalla. Joskus etikka onnistuu "imemään" hajut itseensä. Tämä kannattaa tehdä terassilla/pavekkeella jos mahdollista.

Toivottavasti homekrjojen käsittelijät tietävät, että home voi levitä kirjasta toiseen, eikä sen tarvitse olla aina näkyvää...eim. antikvariaatit eivät hyväksy homeisia tai haisevia kirjoja, hyvä niin, etteivät mene muutkin teokset pilalle.

Otsonointi on ainut toimiva konsti. Se hävittää hajun ja homeitiöt. Muut etikka yms. konstit eivät itiöitä hävitä. Otsonoinnin jälkeen hyvä tuuletus kyllä riittää. Mitään pyyhimisiä ei tarvita, sillä Otsoni on kaasu, joka kyllä haihtuu. Pienet koti-otsonaattorit eivät niinpaljon otsonia tuotakaan, että siitä olisi merkittävää terveysriskiä, ellei oleskele samassa otsonoitavassa tilassa. Yleensä vaikuttaa silmiin ja hengitykseen. Noilla pienillä otsonaattoreilla voi joutua toistamaan käsittelyn kolmekin kertaa ennenkuin kirjoista haju lähtee lopullisesti. Otsoniahan syntyy myös ukonilmalla, jolloin ilma raikastuu huomattavasti ja samanlainen haju syntyy myös otsonoinnin jälkeen. Olen itse otsonoinut ainakin yli kolmesataa kirjaa, sohvan ja kokonaisen kirjahyllyn. Nämä kaikki samaan huoneeseen, otsonaattori kotitikkaiden ylimmälle askelmalle (otsonaattori pitää olla korkealla, jotta tehoaa. Otsoni laskeutuu alas??), ovi kiinni ja vuorokausi putkeen. Senjälkeen pari vuorokautta annettiin vaikuttaa, sitten tuuletus ja sama käsittelu uusiksi, kunnes haju alkoi hävitä. Välillä tosin piti kirjoja selailla ja lehteillä ja tarkistaa otsonoinnin vaikutus ja vaihtaa vähän kirjojen paikkaakin.