Miten kirjastoissa yleensä listataan aakkosiin sellaiset teokset, joiden nimessä on "-merkki, numero tai joku muu merkki?

Kysytty

Miten kirjastoissa yleensä listataan aakkosiin sellaiset teokset, joiden nimessä on "-merkki, numero tai joku muu merkki? Jätetäänkö esim. lainausmerkit huomioimatta aakkostuksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täysin yhdenmukaista linjaa aakkostukseen kirjastoilta ei tietenkään löydy, mutta Suomessa kirjastot aakkostavat pitkälti standardin SFS 4600 mukaisesti: https://www.jkorpela.fi/abc.html

Toisin sanoen vastaukset kysymyksiisi ovat seuraavanlaiset: Numerot tulevat aakkostuksessa omana kategorianaan ennen kirjaimia. Sanaväli tulee aakkostuksessa ennen mitään merkkiä. Ajatusviiva on toiminnallisesti sanaväli, joten myös se tulee ennen mitään merkkiä (joten esimerkiksi nimekkeessä "Suomi–viro-suursanakirja" esiintyy aakkostuksen kannalta väli). Väliviivaa (kuten sanassa "oppi-isä") ei kuitenkaan huomioida aakkostuksessa, eikä huomioida mitään muutakaan merkkiä, kuten @, ?, / tai #.