Miten kesähelteellä olisi soveliasta pukeutua hautajaisiin?

Kysytty

Miten kesähelteellä olisi soveliasta pukeutua hautajaisiin?

Vastaus

Vastattu

Tapaoppaat eivät valitettavasti anna korrektille hautajaispukeutumiselle paljonkaan poikkeuksellisiin lämpötiloihin perustuvaa liikkumavaraa.

"Meidän kulttuurissamme surupuku on tyypillisesti musta. Miehille sopiva valinta on tumma puku, valkoinen paita ja musta solmio. Taskuliina on valkoinen. Arkunkantajien kaulahuivi on valkoinen, kun taas muilla miehillä se on hillityn tumma. Jos hautajaisten aikaan on paukkupakkaset, miesten on syytä valita tilaisuuteen hillitty päähine, kuten tumma huopahattu."

"Naisten asu on peittävä ja usein täysmusta. Tummansinistä ja -harmaata ei myöskään nykyään karsasteta. Vaatekappaleista leninki tai jakkupuku toimivat hyvin. Jälkimmäisen alle voi pukea valkoisen tai rauhallisen värisen, esimerkiksi harmaan, puseron. Turhan seksikkäät asut eivät hautajaisiin istu. Ihoa vilauttavat pitsit pitää siis jättää kaappiin, samoin se olkapäät rohkeasti paljastava iltaluomus. -- Sukkahousuista hyvä valinta ovat sen verran neulokseltaan paksummat, että iho peittyy mustan värin alle. Sähäkät verkkosukkahousut eivät hautajaisiin pääse."

"Lasten pukeutuminen hautajaisiin on vapaampaa. Kukaan ei odota, että näiden tulisi esiintyä kokomustissa. Hillityt juhlavaatteet riittävät. Väriyhdistelmistä esimerkiksi valkoinen ja sininen sopivat kaikkialle -- . Vältä kuitenkin kirkkaita värejä, tekstejä ja vahvoja kuvioita."

"Hautajaisten pukeutumisetiketti voi tuntua tiukkuudessaan tunkkaisen vanhanaikaiselta. Surun hetki ei kuitenkaan ole oikea tyylin rajanvenytyksille. Jos välttämättä haluat modernisoida hautajaisasuasi, voit korvata mustan solmion samanvärisellä huivilla tai valita naisena tyylikkään pelkistetyn housupuvun. Sen kummempia kokeiluja en suosittelisi."

– lainaukset kirjasta Mirva Saukkola, Etiketti : käytösopas arkeen ja juhlaan