Miten keksittiin (ja kuka keksi), että Maa onkin pyöreä kuin pallo eikä suinkaan litteä kuin pannukakku? Liittyykö oivallus kopernikaaniseen käänteeseen?

Kysytty

Miten keksittiin (ja kuka keksi), että Maa onkin pyöreä kuin pallo eikä suinkaan litteä kuin pannukakku? Liittyykö oivallus kopernikaaniseen käänteeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maan ajateltiin olevan pyöreä jo ennen kopernikaanista käännettä.
Hannu Karttusen teoksessa "Vanhin tiede: tähtitiedettä kivikaudesta kuulentoihin"(Tähtitieteellinen yhdistys Ursa, 2003), kerrotaan että ajatusta maan pallomaisesta muodosta pidetään Pythagoraan(n.572-497 eaa.) keksintönä. Karttunen toteaa " On vaikea sanoa keksikö hän sen todella ensimmäisenä, sillä idea ei ehkä ollut kovinkaan vieras kansalle, joka merillä purjehtiessaan oli nähnyt todisteita Maan muodosta. Merenkävijät olivat havainneet, kuinka tähtitaivaan ulkonäkö riippuu havaitsijan sijainnista ja ehkä myös, miten loittonevasta laivasta ensin katoaa runko näkyvistä, sitten purjeet ja aivan lopuksi maston huippu. Myös Maan varjo Kuun pinnalla kuunpimennyksen aikana antoi viitteitä Maan pallomaisesta muodosta."

Kopernikaanisesta käänteestä puhutaan Nikolaus Kopernikuksen(1473-1543)yhteydessä. Karttunen kertoo, että Kopernikus pani alulle prosessin, jossa maakeskinen malli korvattiin aurinkokeskeisellä.

Pythagoraan maan pallomuotoisuudesta olevia näkemyksiä voit myös lukea mm. sivuilta:

http://www.kaijanaho.info/antti-juhani/iki/tekstit/fyystode/ennenfys.ht…

http://cc.oulu.fi/~rar/historia/A_-700--100.html

24 ääntä
Asiasanat

Kommentit

No miksi laiva katoaa horisonttiin jos maa on littana

Kyllä meitä ihmisiä on huijattu raskaasti uskottamalla meille maamme olevan pyöreä maapallo. Tämän takana olivat israelilaiset; näin meiltä muilta piilottamalla 1/3 maan kamarasta, he saivat itselleen salaisen ns. luvatun maan. Tämä heidän piilossa oleva maansa sijaitsee Brasilian ja Afrikan maanosan välissä Valtameren paikkeilla. Ongelma vain, ettei sitä kukaan meistä osannut eikä tajunnut etsiä, sillä sitä ei löydy mistään meidän kartastamme! He laativat kartat ja maantieteen piilottamalla ko. alueen näkyvistämme. Ovelia nuo israelilaiset :) Kukaan ei ole edes ihmetellyt, miksi Brasiliasta ei voi lentää suoraan vaikkapa Kongoon Valtameren yli (arvioiden kestäisi max. 4h), vaan sitä varten on käytettävä muita lentoreittejä, vieden jopa 22h. Tämä israelilaisten maailmalaajuinen huijaus on nyt paljastettu Päivi Kunnaksen johdosta (linkedin.com/in/paivikunnas). Hän on lentokone- ja avaruusteollisuuden tiedustelun asiantuntija. Eli meille raamatun myötä ennustettu / ilmoitettu maailmanloppu ei ollutkaan meidän tavallisten tallukoiden maailmanloppu, vaan israelilaisten salaisen maailmanloppu hehhee. Ja meidän vapautuminen heidän vaiheistaan. Nyt mielenkiinnolla seuraamaan tulevia maailman tapahtumia, kun israelilaiset hyökkäävät tämän paljastuksen tehneen henkilön kimppuun ja alkavat touhuta kaikenlaista estääkseen heidän salaisen maanosansa paljastumisen julkisesti.

Luin tänään 6.7.2022 julkaistun artikkelin osoitteessa Linkedin.com/in/paivikunnas ja ajattelin, että varmasti tämä asia muitakin kiinnostaa. Laittakaahan kommenttia tulemaan.

Terveisin Eero Virtanen