Miten kauan aikaa normaalisti kirjastolla menee hankkia uusi kirja? Esimerkiksi kun kirja tulee 2016 niin miten kauan aikaa siinä kestää että voin lainata sen?…

Kysytty

Miten kauan aikaa normaalisti kirjastolla menee hankkia uusi kirja? Esimerkiksi kun kirja tulee 2016 niin miten kauan aikaa siinä kestää että voin lainata sen? 1-100 viikkoa? Kun yks kirja tulis tänään: perjantai, 27. toukokuuta, niin kestääkö alle vuosi siihen että voin lainata sen kirjan kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan yksiselitteistä vastausta siihen kuinka kauan aikaa menee, että uusi kirja on asiakkaalla, on vaikea antaa.
Seinäjoen pääkirjastossa aikaan vaikuttavat seuraavat asiat:
Kirjastolle tulee ennakkotietoja tulevista kirjoista, joiden perusteella tilataan jo etukäteen 1 tai useampi kappale (jos tiedetään suosio jo etukäteen suureksi). Kirjalähetyksiä tulee kirjastoon kaksi kertaa viikossa. Pääkirjaston palvelupäälliköt käyvät kirjat läpi ja tilaavat tarvittaessa lisäkappaleita. Tässä menee vähän yli viikko, jonka ajan kirja odottaa hankintaosastolla. Jos sitä on tilattu jo etukäteen useampia kappaleita, niin ne voidaan laittaa eteenpäin tietenkin heti. Ennen kuin kirjan voi laittaa lainattavaksi, sille täytyy saada luettelointitiedot, jotka tulevat joskus piankin kirjan ilmestymisen jälkeen ja joskus taas niitä voi joutua odottamaan pitkäänkin. Kun kirjalla on tiedot ja siihen on tulostettua tarrat, se muovitetaan. Sen jälkeen kirja on valmis asiakkaalle luettavaksi. Jos kirjasta on varauksia niin se menee ensimmäiselle varaajalle. Jos ei, niin se menee suoraan hyllyyn.
Jos kirjaan saadaan luettelointitiedot ajallaan eikä siitä ole varauksia, niin ei siinä useista kuukausista puhuta ennen kuin kirja on hyllyssä, ennemminkin viikoista.