Miten "julkkikset" päätyvät lehtiin? Ottavatko he itse yhteyttä, että nyt olisi juttua? Vai ottaako lehti yhteyttä ja kyselee onko mitään juoruja? Jotkut jutut…

Kysytty

Miten "julkkikset" päätyvät lehtiin? Ottavatko he itse yhteyttä, että nyt olisi juttua? Vai ottaako lehti yhteyttä ja kyselee onko mitään juoruja? Jotkut jutut ovat ihan tavallisilta kansalaisilta, ottavatko hekin yhteyttä lehtiin? Ja maksetaanko lehtijutuista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että molemmilla tavoilla päädytään lehtien sivuille. Toisilta pyydetään haastatteluita, toiset tarjoavat niitä. Lehtien nettisivuilla voi olla ihan virallinen yhteydenottolomake, jonka kautta kuka tahansa voi vinkata "hyvästä" jutusta.

Joskus taas esimerkiksi sosiaalisessa mediassa näkee toimittajien ilmoituksia, että halutaan tehdä lehteen juttu aiheesta x. Ota yhteyttä, jos sinulla on kokemuksia kyseisestä aiheesta jne. Näillä ilmoituksilla usein haetaan nimenomaan ei julkisuudenhenkilöitä.

Palkkiota haastateltaville maksetaan äärimmäisen harvoin kertoo mm. toimittajan ja tiedottajan rooleissa ollut Jaakko Kilpeläinen näkyyjakuuluu-blogin kirjoituksessa:

"Haastatteluista maksetaan äärimmäisen harvinaisissa poikkeustapauksissa. Taviksille ja useimmille julkkiksillekaan ei haastatteluista makseta. Hyvä niin, sillä jos haastatteluita annettaisiin rahan takia, se heikentäisi lausuntojen uskottavuutta."

 Lähde: https://njkl.fi/paljonko-haastattelusta-maksetaan/