Miten ja millä perusteella kirjasto valitsee valikoimaansa otettavat teokset? Voiko teoksia myös ehdottaa/toivoa otettavaksi kokoelmaan?

Kysytty

Miten ja millä perusteella kirjasto valitsee valikoimaansa otettavat teokset? Voiko teoksia myös ehdottaa/toivoa otettavaksi kokoelmaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa aineiston valinta on delegoitu yksiköille. Yksiköt tekevät valintansa itsenäisesti määrärahojensa puitteissa etupäässä aineistonvalintalistoilta, jotka on koottu jonkun kustantajan, toimittajan tai aihepiirin nimekkeistä.

Kirjastojen tekemiin valintoihin vaikuttavat aineiston kysyntä ja alueelliset seikat, mm. väestön ikärakenne, kielivähemmistöt sekä kulttuuri.

Kirjastot voivat halutessaan ostaa täydennyksiä suoraan kirjakaupasta, mutta uutuushankinta tapahtuu valintalistojen kautta. Poikkeuksena ovat suurten kirjastojen musiikkiosastot, jotka poimivat myös uutuuksia alan kaupoista.

Suurin osa kirjoista tilataan ennakkotietojen perusteella, ennen ilmestymistä. Näin toimimalla saadaan suuremmat alennukset ja taataan nopeat toimitukset.

Hankintaehdotukset ovat aina tervetulleita ja niiden perusteella kirjastot tekevät täydennyshankintoja. Voit esittää hankintaehdotuksen joko kirjaston henkilökunnalle tai sähköisellä lomakkeella osoitteessa:
http://www.lib.hel.fi/forms/hankintaehdotus.asp