Miten ihmeessä voi hakea skottibändi Big Countryn cd-julkaisuja kirjaston valikoimista, kun tuloksena on aina vaan country musiikkia eri esittäjiä?

Kysytty

Miten ihmeessä voi hakea skottibändi Big Countryn cd-julkaisuja kirjaston valikoimista, kun tuloksena on aina vaan country musiikkia eri esittäjiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämäntapaisten nimien kohdalla kannattaa haku kohdistaa nimenomaan tekijöihin, jolloin haku ohittaa esimerkiksi country-musiikkiin liittyvät kirjaukset levyjen tiedoissa.

Eli käytännössä Kyyti-Finnassa (muiden kimppojen Finnat ja koko Suomen yhteinen finna.fi toimivat samoin):

  1. Tietokoneella/suurella näytöllä hakulaatikon oikeassa reunassa lukee tavallisesti "Kaikki osumat". Sitä klikkaamalla voi valita vaihtoehdoista esimerkiksi Tekijä, jolloin hakulaatikkoon kirjoitettua tekstiä haetaan nimenomaan tekijöistä.
  2. Kaikenkokoisilla näytöillä hakusanalaatikon alla on linkki tarkennettuun hakuun. Hakusanat (eli Big Country) voi kirjoittaa heti ensimmäiseen laatikkoon ja sitten valita viereisestä pudotusvalikosta Tekijä/rooli.

Kummallakin tavalla Kyyti-Finnasta tulee vain muutama hakutulos, joista kaksi on Big Countryn omia LP-levyjä ja muut kokoelmia, joista yhdessä LP-levyssä on myös Big Countryn jokin levytys.

Jos tallennemuodon tulee olla CD, aineistoa voidaan kaukolainata. Muiden kirjastojen tarjontaa voi etsiä finna.fi:stä. https://finna.fi/

Linkitän tähän vielä Kyyti-Finnasta verkkokirjaston ohjeet, joista löytyy yleisemmät ohjeet tiedonhausta: https://kyyti.finna.fi/Content/ohje

Yksityiskohtaisempia ohjeita ja vinkkejä löytyy ohjeesta Vinkkejä tiedonhakuun: https://kyyti.finna.fi/Content/help

Ohjeisiin löytyy linkki jokaisen Kyyti-Finnan sivun alalaidasta, otsikon Tarvitsetko apua? alta.