Miten Hotakaisen Helmi-kirja luokitellaan kirjastojärjestelmissä? Onko se kirja vai "mainostuote", koska on myynnissä kaupassa? Merkitäänkö tieto kaupan tuotebrändistä näkyviin?
Vastaus
Hei,
Kyseeessähän ei ole mikään ainutlaatuinen tapaus. Säännöllisen epäsäännöllisesti hankimme kirjoja muualta kuin kirjanvälittäjiltä tai kirjakaupasta (jossa myös kirjat ovat ihan vastaavalla tavalla mainostuote). Vastaavasti rajoitetulla jakelulla on ilmestynyt mm. uusia yritysten kanssa yhteistyössä julkaistuja käsityökirjoja ja -lehtiä sekä esimerkiksi Kirjan ja ruusun päivän kirjakauppojen ostoksien yhteydessä jaettava pieni kirja tunnetulta kirjailijalta.
Lähtökohtaisesti kirjan tekijä/kustantaja valitsee jakelukanavan ja kirjastossa punnitsemme voimmeko hankkia sen sitä kautta vai onko kyseessä lähinnä yksityisasiakkaille tarjottava tuote. Samoin se onko kyseessä sellainen, jolla on kysyntää ja soveltuuko tuote kirjastokäyttöön. Tottakai pyrimme toteuttamaan asiakkaiden toiveita mahdollisuuksien rajoissa. Tässä tapauksessahan kyseessä on vain poikkeava jakelukanava eikä sisällöllisesti mainos/sponsorituote.
Kirjan kuvailutietoihin todennäköisesti tulee huomautuksena kannessa näkyvä Pirkka-tuotemerkki sekä mahdollisesti tieto poikkeuksellisesta jakelukanavasta. Kirja kuvaillaaan tietokantaan kuvailusääntöjen mukaisesti samalla tavalla kuin mikä tahansa toinen kirja.
Kommentit
Helmi on jo hankittu joihinkin kirjastoihin, ja näkyy ehtineen tulla lainatuksikin: https://finna.fi/Record/tiekko.1098401
Finnan tietojen mukaan kirja on jo yli kymmenen kirjastokimpan kokoelmissa, siis kymmenissä kirjastoissa monella puolella Suomea. Luettelotiedoissa ei mainita mitään jakelukanavasta.
Luokitus 84.2 Suomenkielinen kaunokirjallisuus, romaanit. Kustantaja ja kirjapaino mainitaan normaaliin tapaan, mutta en löytänyt viittausta K-kauppoihin markkinoijana.
Joidenkin kirjastojen kuvailutiedoissa kentässä "Sarja" lukee "Pirkka". Keltainen kirjasto, Pirkka, mitä näitä nyt on.
Kommentoi vastausta