Miten banaanit liittyvät banaanikärpäsiin?

Kysytty

Miten banaanit liittyvät banaanikärpäsiin?

Vastaus

Vastattu

Banaanikärpäset, joita kenties osuvammin kutsutaan myös hedelmäkärpäsiksi, liittyvät sikäli banaaneihin, että Suomeen banaanikärpäset saapuvat mm. hedelmien mukana - banaanikärpänen ei kykene talvehtimaan Suomessa. Liekö sitten joku huomannut niiden esiintyvyyden juuri banaanien yhteydessä vai mikä lie sanan alkuperä, etymologia. Banaanikärpästen ravinto tai elämä yleisemmin ei siis mitenkään rajoitu banaaneihin: "Ravinnokseen mahlakärpäslajit [joihin banaanikärpänen, Drosophila melanogaster, kuuluu] imevät käymistilassa olevia nesteitä, esimerkiksi hedelmien mehua ja mahlaa. Toukat elävät esimerkiksi mahlassa tai maahan pudonneissa marjoissa ja hedelmissä syöden nesteitä sekä hiivoja ja muita mikro-organismeja."

Banaani (banani eli bananasi) esiintyy Suomen kirjakielessä ensimmäisen kerran Elias Lönnrotin sanakirjassa 1874. Ainakaan ennen sitä ei liene Suomessa ollut myöskään banaanikärpäsiä.

Banaanikärpänen. Wikipedia.
Nykysuomen etymologinen sanakirja. Häkkinen, Kaisa. WSOY 2004.
Pikku kärpäset eivät ilmesty tyhjästä. Tieteen kuvalehti 13.8.2020.