Miten avaan uuden sähköpostiosoitteen gmailissa?

Kysytty

Miten avaan uuden sähköpostiosoitteen gmailissa?

Vastaus

Vastattu

Jos haluat yhdistää jo olemassaolevaan Google-tiliisi uusia Gmail-osoitteita, mene sähköpostiisi ja valitse oikeassa yläkulmassa näkyvä värillinen pallukka, jossa näkyy nimikirjaimesi. Klikkaa sitä ja valitse "lisää tilejä".

Jos haluat luoda kokonaan uuden tilin, toimi näin:

  1. Mene osoitteeseen gmail.com
  2. Klikkaa "Luo tili" ja valitse käyttötarkoitus, esim. "henkilökohtaiseen käyttöön"
  3. Syötä etu- ja sukunimesi ja klikkaa "seuraava"
  4. Syötä syntymäaikasi ja sukupuolesi, klikkaa "seuraava"
  5. Luo itsellesi käyttäjätunnus. Käyttäjätunnus on se sähköpostiosoitteen osa, joka tulee ennen @-merkkiä. Jos valitsemasi tunnus on jo käytössä jollakulla toisella, kokeile erilaista kirjoitusasua. Voit esimerkiksi lisätä jonkin numeron perään. Muista ottaa käyttäjätunnus itsellesi talteen! Klikkaa "seuraava".
  6. Luo itsellesi salasana. Hyvä salasana on sellainen, joka sisältää erikokoisia kirjaimia, numeroita ja muita merkkejä. Google pyytää kirjoittamaan salasanan kahteen kertaan, jotta se menee varmasti oikein. Ota myös salasana itsellesi talteen. Klikkaa "seuraava"
  7. Seuraavaksi Google pyytää palauttamisen sähköpostiosoitetta, eli sellaista sähköpostiosoitetta, joka sinulla on jo käytössä ja jonka kautta voit vahvistaa henkilöllisyytesi, jos salasana pääsee unohtumaan. Tämä kohta ei ole pakollinen, mutta se kannattaa täyttää. Klikkaa "seuraava" tai "ohita".
  8. Lisää puhelinnumerosi. Myös puhelinnumeroa käytetään yksityisyyden suojaamiseen. Voit esimerkiksi kirjautua sähköpostiisi sen kautta, jos salasana pääsee unohtumaan. Klikkaa "seuraava" tai "ohita".
  9. Seuraavaksi Google pyytää tarkistamaan tiedot, eli että nimesi ja käyttäjätunnuksesi ovat oikein. Klikkaa "seuraava".
  10. Seuraavaksi Google pyytää personoimaan tilisi. Tämä ei koske vain sähköpostia vaan koko Googlea. Personointiasetuksissa pyydetään esimerkiksi valitsemaan, kauanko haluat Googlen säilyttävän hakusanojasi. Google kysyy myös, millaisia mainoksia haluat nähdä, ja siinä kohdassa on valittava "minulle personoituja" tai "yleisiä". Kun olet tehnyt mieleisesi valinnat, klikkaa "vahvista".
  11. Seuraavaksi Google kertoo tietosuojastaan ja käyttöehdoistaan. Lue ne huolellisesti, ja jos päätät hyväksyä ne, klikkaa "hyväksyn". Jos et hyväksy käyttöehtoja, et voi jatkaa eteenpäin.
  12. Nyt sähköpostitilisi on valmis.

Google päivittää näkymäänsä ja toimintojaan, mutta syyskuussa 2023 Gmail-tili luodaan tällaisten vaiheiden kautta. Tarkista myös puhelimesi tekstiviestit sekä antamasi vahvistussähköposti. Google lähettää sinulle viestin, jossa pyytää vahvistamaan, että olet sama henkilö.