Miten apelsin sinensis ja citrus aurantium tieteellisinä niminä liittyvät toisiinsa? Onko edellinen jälkimmäisen lajike.

Kysytty

Miten apelsin sinensis ja citrus aurantium tieteellisinä niminä liittyvät toisiinsa? Onko edellinen jälkimmäisen lajike.

Vastaus

Vastattu

Appelsiinin tieteellinen nimi on Citrus sinensis, ei siis Apelsin (joka on ruotsia). Citrus aurantium on pomeranssi eli hapanappelsiini, jota käytetään esimerkiksi mausteena ja marmeladin raaka-aineena. Sitrusten keskinäisiä sukulaisuussuhteita on vaikea hahmottaa, koska ne ovat risteytyneet niin monta kertaa keskenään. Ilmeisesti sekä appelsiini että pomeranssi ovat mandariinin ja pomelon hybridejä, mutta siis eri lajeja.

Ks. kuva sitrusten polveutumisesta Wikipedia-artikkelissa: https://en.wikipedia.org/wiki/Orange_(fruit)