Miten antaa palautetta niin, ettei se mene "vastaajan" ihon alle?

Kysytty

Miten antaa palautetta niin, ettei se mene "vastaajan" ihon alle? Olen yrittänyt ystävällisesti huomauttaa/kysyä esim. miksi HSL bussit eivät kallista lattiaa lastenvaunujen kanssa kulkeville tai miksi kaupan käsidesilaite on aina rikki. Vastaus on aina vihainen puolustus ja palopuhe tyyliin etten voi aina odottaakaan hyvää palvelua. Miten kuuluu toimia jos haluaa antaa asiakaspalautetta? Onko siihen säännöt?

Vastaus

Vastattu

Negatiivisen palautteen antaminen (Niin kuin palaute yleensäkin) on taitolaji.

Verkosta löytyy paljonkin erilaisia listoja, jotka kertovat miten palautetta pitäisi antaa rakentavasti.

Yhteistä kaikille on muutama seikka:

  • Ole rauhallinen ja selkeä antaessasi palautetta
  • Anna negatiivinen palaute aina mahdollisimman yksityisesti
  • Arvioi asiaa, älä ihmistä 
  • Anna palautetta vain asioista, joita voi muuttaa
  • Kuuntele palautteen saajaa

https://eioototta.fi/nain-annat-negatiivista-palautetta/

http://xn--vauhtipyr-32a0r.fi/blog/kritiikin-antaminen-ja-saaminen-ystavyyssuhteissa/

https://www.ttl.fi/tyopiste/palaute-on-tyoelaman-pienin-suuri-asia/

https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000007481567.html

Luulen, että myös palautteen saajien taidoissa voi olla hieman puutteita. Ainakin netistä löytyy vielä runsaammin sivuja, joilla neuvotaan negatiivisen palautteen vastaanottamista. Esim.https://wannado.fi/10-ohjetta-siihen-kuinka-otat-vastaan-negatiivista-palautetta-rakentavasti/

 

1 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.