Mitäs muita Tuohikontin hoito-ohjeita olisi, kun vanha iso TK on ollut yli 50 v kirjakaapin ylähyllyllä kuivassa paikassa. Nyt olis tarve eräässä näytelmässä…

Kysytty

Hei mitäs muita Tuohikontin hoito-ohjeita olisi, kun vanha iso
TK on ollut yli 50 v kirjakaapin ylähyllyllä kuivassa paikassa. Nyt
olis tarve eräässä näytelmässä rekvisiittana. Läppäkantta ei oi-kein uskalla avata kokonaan jos murtuu ??

Vastaus

Vastattu

Emma Dahlqvistin kirjassa Tuohi : punonta, levytekniikka, taittelu (Gummerus, 2020) sivulla 148 annetaan ohjeita kuivuneen tuohityön pelastamiseen. Ensin tuohiesine pyyhitään haaleassa vedessä kostutetulla rievulla kauttaaltaan sisä- ja ulkopuolelta. Käytetty riepu ei saa olla liian karkea, ettei tuohi naarmuunnu. Kun tuohiesine on puhdas ja kuivunut, se voidaan käsitellä. Käsittelyyn suositellaan ensisijaisesti mehiläisvahaöljyä. Mikäli sitä ei ole, voi käyttää tavallista ruokaöljyä kuten auringonkukkaöljyä. Öljyyn kostutetulla rievulla sivellään varovasti tuohen pintaa. Öljyä ei kannata käyttää liikaa, ettei tuohen pinta jää tahmeaksi. Käsitellyn tuohityön annetaan seistä yön yli ja sitten imeytymättä jäänyt öljy pyyhitään pois puhtaalla rievulla.