Mitähän nuo liitteissä olevat merkinnät tarkoittavat? Kantakortti on henkilön Vilho Vihtori Piispanen.

Kysytty

Mitähän nuo liitteissä olevat merkinnät tarkoittavat?
Kantakortti on henkilön Vilho Vihtori Piispanen.

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Ensimmäinen merkintä on A II 53, joka vuoden 1943 lääkärintarkastusohjeen perusteella viittaa ei-synnynnäiseen läppävikaan (Vitia valvularum cordis acquisita), lievät tapaukset. Kutsuntalautakunnan päätöksellä hänet on osoitettu jalkaväkeen kiväärimieheksi.

Toisessa merkinnässä 15.10.1941 ja 11.12.1941 on ilmeisesti pudotettu palveluskelpoisuusluokitusta tasolle B II (vain tukivyöhykkeellä ja kotiseudulla palvelukseen kelpaava toisen luokan apupalvelumies), syynä sama läppävika 53. Toissijaisena vaivana on ollut LTO:n kohta 21, joka merkitsee kilpirauhasen sairautta (Morbi glandulae thyeroideae).

Kolmannessa merkinnässä 20.9.1942 on tapahtunut siirto toiseen joukko-osastoon, joka voisi olla 21. erillinen linnoitusrakennuskomppania.

Neljäs merkintä saattaisi ehkä viitata kotiutukseen LTO:n kohtien D40 (täydellinen tai toispuolinen sokeus) ja 9a (tuberkuloosi, varmasti todettu, keuhkoissa (Tub. pulmonum)) perusteella.