Mitähän 2. Kuormastokomppania teki jatkosodassa? Sotamies oli em. komppaniassa ja hän oli käynyt Rj-kurrsit (pik.) 3.-9.2.1942. Mikä tuollainen kurssi oli?…

Kysytty

Mitähän 2. Kuormastokomppania teki jatkosodassa?
Sotamies oli em. komppaniassa ja hän oli käynyt Rj-kurrsit (pik.) 3.-9.2.1942. Mikä tuollainen kurssi oli?
Liitteenä vielä kurssin kirjaus.
Vakinaiseen palvelukseen mies astui 27.3.1940 ja määrättiin Pioneerien Koulutuskeskukseen (2. kompp.). Missähän se oli?

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

2. Kuormastokomppanian sotapolkua voi seurata komppanian digitoiduista sotapäiväkirjoista, joita on säilynyt melko kattavasti vuosilta 1941-1944. Kätevimmin niitä pääsee lukemaan Sotasampo-palvelun kautta.

Yleisellä tasolla kuormastokomppanioiden toiminnasta kertoo gradussaan Viliina Julkunen:

"Armeijan voidaan silti sanoneen liikkuneen hevosilla, sillä rintamalla sotatoimialueella käytettiin pääasiassa hevosia: tykit olivat pääosin hevosvetoisia ja kuljetuksia varten oli perustettu 77 hevosvetoista kuormastokomppaniaa, joihin jokaiseen kuului 128 hevosta ja jokaiseen divisioonaan kuului lisäksi 153 hevosen suuruinen ampumatarvikekolonna. Lyhyet kuljetukset rintamalle tehtiin rivistökuljetuksina eli kolonna-ajoina, joissa peräkkäin etenevät ajoneuvot, yleensä hevosvetoiset, liikkuivat pitäen pientä välimatkaa toisiinsa turvallisuussyistä. Kolonna-ajot saattoivat olla kuitenkin vaarallisia, sillä ne olivat otollinen kohde ilmaiskuille, koska tulitus vahingoitti hevosten ja miehistön lisäksi myös rahtia. Vaikka hevosia käytettiinkin osittain pakon sanelemana, pystyivät ne vetämään tykkejä myös tiestön ulkopuolella paikkoihin, joihin ei autolla olisi päässyt."

-Julkunen, V. (2015). Ammattitaidottomista laiskureista kaksinkertaista taakkaa kantaviin hevosten ystäviin: Diskurssianalyysi hevosmiesten arvostuksesta, asemasta ja roolista Suomen talvi- ja jatkosodissa muisteluaineiston valossa. Pro gradu: Tampereen yliopisto. Saatavilla verkossa: https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201506091646

Rj-kurssi voisi olla ryhmänjohtajakurssi. (Pik.) saattaa viitata pikakurssiin, erityisesti kun kyseessä on ollut vajaan viikon mittainen kurssi.

Pioneerien koulutuskeskuksella tarkoitetaan luultavasti Pioneerikoulutuskeskusta. Talvisodan historia 4 (Helsinki 1979) kertoo, että Pioneerikoulutuskeskus (Pion.Koul.K) perustettiin Korialle 18.12.1939. Käsky koulutuskeskusten vähittäisestä lakkauttamisesta annettin päämajasta 3.5. Keskuksen talvisodan aikainen sotapäiväkirja ei näytä valitettavasti säilyneen.