Mitähä tarkoittaa, kun varusmies on saanut armeijassa (1932-33) "vilkkumiehen" koulutuksen? Mitähän tarkoittaa liitteess Ote kantakortista 1 tuo kohta 42?…

Kysytty

Mitähä tarkoittaa, kun varusmies on saanut armeijassa (1932-33) "vilkkumiehen" koulutuksen?
Mitähän tarkoittaa liitteess Ote kantakortista 1 tuo kohta 42? Siirretty ilmeisesti johonkin prikaatiin? Onko heinäkuussa 1941?
Entä liitteessä Ote kantakortista 2 kohta 24 ja missä sijaitsi? Entä kohta 26? Mitä teki? Entä kohta 32 (samaa kuin ote 1:ssä, mutta ei taida tarkoittaa heinäkuuta)?
Mikä on noissa joukoissa ollut tähystäjän rooli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilkkumiehen koulutus on liittynyt viestitoimintaan, eli kyseessä on vilkun, eräänlaisen heliografin käyttäjä. Vilkkutoimintaa on avannut tarkemmin kapteeni V. Saura Riihimäen varuskunnan sotilaslehdessä vuonna 1932:

Sattuma : Riihimäen garnisoonin sotilaslehti, 25.11.1932, nro 11, s. 1-3
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1364993/articles/81…

Kansalliskirjaston digitoimista 1920-30 -lukujen sotilaslehdistä löytyykin usein valaistusta aikakauden termeihin.

Kohdan 42 tulkitsen tarkoittavan siirtoa 11. Rannikkoprikaatiin heinäkuussa 1941.

Kohta 24 voisi olla suurpiirteisesti kirjattu huoltopatteri, ja kohdan 26 merkitys on epäselvä.

Kohta 32 voisi viitata palveluun 11. Rannikoprikaatissa välillä heinäkuu 1941 - 19.2.1941. 11. RPr toimi tuolloin Laatoksen Puolustuksen osana Kannaksenpuoleisella rannikolla.

Tähystäjän tehtävät liittyvät tässä kontekstissa luultavasti rannikkotykistön tulenjohdon tukemiseen ja kohteiden tähystämiseen.